nya o'boyen ser förjävlig ut
Chokladpulvret O'boy har sedan länge varit en favorit i hemmen.
Nu försvinner den klassiska förpackningen för gott, bland annat av klimatskäl, rapporterar norska Børsen.
O'boy i Sverige bekräftar förändringen.
Det folkkära chokladpulvret O'boy har varit en säker produkt i köksskåpen sedan 1961.
O'boyen har under sina levnadsår blivit såld i olika typer av förpackningar, men de flesta har växt upp med den svårmissade lilla lådan i rött och blått.
Det tillhör nu det förgångna, skriver den norska sidan Børsen.
Förändringen bekräftas av O'boy i Sverige.
- Ja, förändringen gäller även Sverige, säger Kristin Åkerlund, presskontakt för O'boy i Sverige.
Därför ändrar man
Den klassiska förpackningen försvinner - och ersätts nu av en påse med en zip-funktion.
Tanken är att förändringen ska reducera materialförbrukningen och transportbehovet med färre lastbilar. De nya påsarna kommer att minska materialförbrukningen med 60 procent. Att den nya förpackningen resulterar i en lägre totalvikt bidrar till att minska antalet lastbilar för transport.
- Den är klimatsmartare eftersom att materialåtgången minskar vad gäller plast och material överlag, säger Kristin Åkerlund.